وظایف اصلی BSM در خودرو:

🔹 مدیریت و توزیع تغذیه الکتریکی به مصرف‌کننده‌های اصلی خودرو

🔹 حفاظت در برابر اضافه‌جریان و اتصال کوتاه

🔹 کنترل رله‌های حیاتی مثل:

•پمپ بنزین

•فن خنک‌کننده موتور

•چراغ‌ها

•بخاری و تجهیزات رفاهی

🔹 برقراری ارتباط با BSI و ECU موتور از طریق شبکه CAN

انواع BSM در خودروها

1️⃣ BSM-B2

•مورد استفاده در پژو 206، پژو 207 و برخی مدل‌های سیتروئن

•دارای فیوزها و رله‌های پایه‌ای

•مناسب خودروهای کم‌آپشن

2️⃣ BSM-L04 / L05

•نسخه‌های پیشرفته‌تر با رله‌ها و مدارات حفاظتی بیشتر

•کاربرد در پژو 206 تیپ 5 و 6، پژو 207، رانا، سیتروئن C3

3️⃣ BSM-R05 / R06

•نسل جدیدتر با قابلیت‌های حفاظتی بالاتر

•مجهز به ماژول‌های اضافه برای کنترل فن دور بالا و دور پایین

•مورد استفاده در پژو 407، پژو 208 و خودروهای مدرن‌تر

4️⃣ BSM-G1 و G2

•ویژه خودروهای مجهز به تجهیزات الکتریکی بیشتر مثل:

•سانروف

•چراغ‌های زنون

•گرم‌کن صندلی

نکات مهم در تعمیر و عیب‌یابی BSM

⚠️ خرابی رله پمپ بنزین و فن، از شایع‌ترین ایرادات BSM است.

⚠️ نفوذ آب یا رطوبت → سولفاته شدن پایه‌ها و سوختن مدارات داخلی.

⚠️ تعویض BSM باید دقیقاً با کد و ورژن مشابه انجام شود؛ در غیر این صورت ناسازگاری با BSI و ECU رخ می‌دهد.

⚠️ در برخی موارد امکان تعمیر برد داخلی BSM (تعویض رله یا آی‌سی‌های سوخته) وجود دارد.

نتیجه‌گیری

واحد BSM خودرو به‌عنوان ماژول اصلی برق خودرو، نقشی حیاتی در مدیریت سیستم‌های الکترونیکی دارد. آشنایی با انواع BSM، وظایف و خرابی‌های رایج آن برای تعمیرکاران ECU و برق خودرو ضروری است.

📚 برای مشاهده قطعات و آموزش‌های تخصصی مرتبط با BSM و BSI خودروهای پژو و سیتروئن می‌توانید به فروشگاه ایسیوفیکس مراجعه کنید.

👉 مشاهده محصولات BSM در فروشگاه ایسیوفیکس

https://www.ecufix.ir/bsm-delphi