ایسیو گیربکس یا واحد کنترل گیربکس اتوماتیک (TCU) یک قطعه الکترونیکی حساس در خودروهای گیربکس اتوماتیک است که نقش مغز تعویض دندهها را ایفا میکند. این قطعه با دریافت اطلاعات سنسورهای خودرو (مانند دور موتور و سرعت) زمان و نحوه تعویض دندهها را محاسبه میکند و بدین ترتیب عملکرد مطلوب گیربکس و مصرف سوخت استاندارد را حفظ میکند . به کمک TCU، دندهها به صورت نرم و دقیق عوض میشوند بدون آنکه راننده نیازی به دخالت دستی در تعویض دنده داشته باشد
محصولات مرتبط
خودروی دانگ فنگ اچسیکراس (H30 Cross) مجهز به گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته ساخت شرکت آیسین ژاپن است . این گیربکس دارای یک واحد کنترل الکترونیکی مجزا (TCU یا ایسیو گیربکس) میباشد که تعویض دندهها را بر اساس شرایط رانندگی مدیریت میکند . به عبارت دیگر، ایسیو گیربکس H30 کراس کامپیوتر مرکزی سیستم انتقال قدرت بوده و با دریافت دادههایی مانند سرعت خودرو، فشار روغن و پدال گاز، نسبت دنده بهینه را تعیین میکند. استفاده از ایسیو گیربکس باکیفیت و سازگار با H30 Cross عملکرد نرم و پایداری را در رانندگی شهری و بزرگراه به همراه دارد.
علل رایج خرابی ایسیو گیربکس
بسیاری از خرابیهای TCU ناشی از مسائل الکترونیکی و محیطی است. از دلایل رایج خرابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
•نقص در سیستم الکترونیکی: خرابی یا اتصال بد در سنسورها و مدارهای برقی مرتبط با گیربکس .
•نفوذ آب یا رطوبت: ورود آب یا رطوبت به داخل یونیت کنترل یا قرارگیری خودرو در شرایط نامساعد (گرد و غبار، نوسانات شدید دما) .
•مشکلات هیدرولیک گیربکس: نشتی یا کاهش فشار روغن گیربکس که باعث کارکرد ناصحیح سیستم میشود .
•برنامهریزی نرمافزاری نادرست: خرابی یا نیاز به بهروزرسانی نرمافزار TCU (کالیبراسیون اشکالدار)
وقتی هر یک از موارد بالا رخ دهد، TCU قادر به کنترل صحیح تعویض دنده نخواهد بود و علائمی چون تعویض ناگهانی یا نامنظم دنده، قفل شدن گیربکس در یک دنده یا حتی افزایش مصرف سوخت ممکن است ظاهر شود. با بررسی این علائم و تعویض بهموقع یونیت معیوب، میتوان از آسیب بیشتر به سیستم انتقال قدرت جلوگیری نمود
دیدگاه خود را بنویسید